طبع شله زرد | طرز تهیه شله زرد نذری | فواید آن برای سلامتی

شله زرد

طرز تهیه شله زرد

 

طبع شله زرد | طرز تهیه شله زرد نذری | فواید آن برای سلامتی : برای آشنایی با طرز تهیه شله زرد که یکی از انواع دسر های خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به دو صورت سرد و گرم سرو می ‌شود. این دسر سنتی و قدیمی به عنوان یک دسر مناسبتی هم شناخته شده که در مناسبت های مذهبی به صورت نذری در میان مردم پخش می ‌شود.

شله زرد گزینه مناسبی برای ماه مبارک رمضان می ‌باشد. می ‌توان شله زرد را به صورت قالبی یا به صورت تک نفره تهیه نمود. شله زرد یکی از اصیل ترین دسرهای ایرانی می ‌باشد که در کرمان به نام ابراهیم خانی معروف است. برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد نذری در ادامه با سایت اموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه
آب ۷ پیمانه
شکر یک و نیم پیمانه
گلاب نصف پیمانه
کره ۵۰ گرم
خلال بادام و پسته یک چهارم پیمانه
عرق هل ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ نصف پیمانه
نمایش بیشتر ....  طرز تهیه لازانیا با فر مرحله به مرحله

 

وهمچونین بخوانید :طرز تهیه حلوا

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه شله زرد مجلسی و خوشمزه ابتدا برنج را از شب قبل درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم، سپس به حدی آب اضافه می کنیم که سطح آب ۲ بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. توجه داشته باشید نیاز به استفاده از نمک نیست.

مرحله دوم

در این مرحله ۳۰ دقیقه قبل از شروع آشپزی خلال بادام و خلال پسته را داخل یک کاسه می ریزیم و نصف پیمانه گلاب اضافه کنیم. این کار باعث می شود که خلال پسته و بادام به خوبی خیس بخورند و معطر و نرم شوند.

مرحله سوم

برنج خیسانده شده را با آب روی حرارت متوسط قرار می ‌دهیم و اجازه می‌ دهیم به مدت یک ساعت بپزد و به قول معروف دانه برنج ها بشکفد. بعد از این مدت زعفران را به آن اضافه می‌ کنیم و بعد از ده دقیقه شکر را می ‌ریزیم.

مرحله چهارم

سپس به مدت یک ربع اجازه می‌ دهیم تا شکر داخل آن حل شود‌. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ وقت زعفران را بعد از شکر اضافه نکنیم چون شکر باعث می‌شود زعفران به خوبی رنگ به برنج ندهد و رنگ شله زرد عالی نشود.

مرحله پنجم تهیه

نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که بعد از اضافه کردن شکر شله زرد رقیق تر می ‌شود، پس قبل از اضافه کردن شکر میزان غلظت را تست می‌ کنیم. حالا نوبت اضافه کردن خلال ها همراه با گلاب، عرق هل و کره است.

نمایش بیشتر ....  چگونه مربای آلبالو را درست کنیم ؟

مرحله ششم تهیه

وقتی همه این ها را اضافه کردیم یک ربع به آن زمان می ‌دهیم تا جا بیفتد و زیر حرارت را خاموش می ‌کنیم و روی درب قابلمه دم کنی می‌ گذاریم و یک ربع اجازه می‌ دهیم با شعله خاموش و با حرارت خودش دم بکشد.

مرحله هفتم تهیه

این کار باعث می‌ شود که شله زرد بعد از سرد شدن، روی آن ترک نخورد و آب نیندازد‌. شله زرد ها را داغ داغ داخل کاسه ها سرو می‌ کنیم و کمی که خنک شد و رویه گرفت، با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین می کنیم.

مرحله هشتم

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که شله زرد بعد از سردشدن غلیظ تر می ‌شود پس خیلی سفت بر نداریم. می‌توانیم از شب قبل برنج را با هفت پیمانه آب بگذاریم خیس بخورد و زعفران را هم همان موقع به آن اضافه کنیم، طبق تجربه این روش بهتر است.

شله زرد

وهمچونین بخوانید :طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه

نکات طرز تهیه شله زرد

یکی از مشکلاتی که پس از پخت شله زرد با آن مواجه می شویم این است که وقتی شله زرد را در یخچال قرار می دهیم مانند فرنی آب می اندازد و ظاهر و طعم آن تحت تاثیر قرار می گیرد. دلیل این مشکل این است که آب موجود در شله زرد تبخیر نشده است.

پس از اینکه شله زرد به طور کامل اماده شد، بهتر است که شعله پخش زیر آن قرار دهیم و اجازه دهیم به مدت یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند. این کار باعث می شود تا تمام آب اضافی موجود در شله زرد تبخیر شود و دیگر آب نیندازد.

نمایش بیشتر ....  طرز تهیه استاک مرغ شگفت انگیز و خوشمزه

خلال بادام خانگی

در صورتی که تمایل دارید شله زرد خود را با خلال بادام خوشمزه و اورگانیک درست کنید توصیه می کنیم از خلال بادام خانگی استفاده کنید. اگر با روش درست کردن خلال بادام در منزل آشنایی ندارید می توانید از مقاله زیر اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

طبع شله زرد در طب سنتی

شله زرد بین بسیاری از افراد محبوب است و با مواد غذایی در دسترسی مانند برنج نیم دانه، شکر، زعفران، خلال بادام، گلاب و… تهیه می شود و دارای طبعی معتدل است.

شله زرد برای چه کسانی مضر است؟

  1. شله زرد برای افراد دچار بیماری دیابت مضر می باشد.
  2. مصرف شله‌زرد به افرادی که تنگی عروق قلب دارند توصیه نمی‌ شود.
  3. شله زرد تهیه شده با کره حیوانی زیاد حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و برای مبتلایان به چربی خون اصلا مناسب نیست.
  4. مصرف به اندازه شله زرد برای خانم های باردار مانعی ندارد اما مصرف زیاد آن به دلیل مصرف زیاد زعفران توصیه نمی شود زیرا منجر به سقط جنین در زنان باردار و خونریزی لثه می‌شود.
  5. شله زرد به افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، به دلیل کالری بالا توصیه نمی شود.
  6. شله زرد برای وعده سحری توصیه نمی شود.

ترفند برای سرماخوردگی

فواید و مضرات شله زرد

شله زرد برای اسهال

فواید شله زرد برای کودکان

شله زرد برای چه کسانی مفید است؟

  1. شله زرد به دلیل وجود لعاب برنج و گلاب ماده غذایی یبوست‌ زا است و برای افراد دچار یبوست مفید است.
  2. شله زرد برای روزه داران مفید بوده و غذای خوبی برای افطار است.
  3. شله زرد برای کودکان روزه‌دار به دلیل وجود مواد مغذی و تامین کالری مفید است به شرط آنکه مانع خوردن غذای اصلی نشود.
  4. شله زرد غذایی لطیف بوده و هضم آن برای معده و کبد آسان است و در فرآیند گوارش، پسماندهای غیرمفید زیادی بجا نمی‌گذارد و آن پسماندها به آسانی از بدن خارج می‌شوند.
  5. شله زرد بسیار مقوی بوده و نیرو و قوّت آن به سرعت به اعضای بدن می‌رسد.
  6. شله زرد برای افراد کم خونِ بی اشتها و افسرده حال مفید است زیرا میل به غذا را به دلیل بو و مزه زعفران و گلاب بر می‌انگیزد.
  7. شله زرد با پسته و بادام، در تقویت و تغذیه کبد و مغز بسیار اهمیت دارد.
  8. شله زرد یکی از خوراک‌های سودمند برای تغذیه کودکان، مادران باردار و شیرده و سالخوردگان است.

  9. برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی سایت با کیفیت و کانفیگ مودم اینترنتی خود در کرج با شماره تماس زیر تماس بگیرید

    ” مشاوره برای شما دوست عزیز رایگان می باشد “

    ۰۹۱۲۲۶۴۹۳۲۱-۰۹۳۸۲۲۶۴۵۱۸

    نیازمندی های رایگان پونیر