خواص اعجاب انگیز خرمالو در باردای برای سلامتی جنین

خرمالو

آنچه در این مطلب می خوانید

آشنایی اجمالی با میوه‌ خرمالو

خواص اعجاب انگیز خرمالو در باردای برای سلامتی جنین :یکی از میوه‌‌های خوشمزه پاییزی خرمالو است. نام فارسی این میوه به خاطر طعم آن که تلفیقی از مزه خرما و آلو است، خرمالو گذاشته شده و جالب آن که نام انگلیسی این میوه از همین نام فارسی گرفته شده است.

خرمالو درختی از گیاهان گلدار دولپه‌ای است که تقریباً دارای ۵۰۰–۴۵۰ گونه برگریز و درختان همیشه سبز است. اکثر این‌گونه‌ها متعلق به مناطق گرمسیر هستند و فقط تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل قابلیت رشد دارند.

خواص و مضرات خرمالو در طب سنتی

خواص خرمالو چیست؟ خاصیت خرمالو بینهایت زیاد است، اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است  و به همین دلیل سرکه خرمالو حتی بیشتر از فواید خرمالو  را دارا  است. در واقع، یک خرمالو (۱۶۸ گرم) حاوی مقادیر زیر است:

کالری ۱۱۸
کربوهیدرات ۳۱ گرم
پروتئین ۱ گرم
چربی  ۰.۳ گرم
فیبر ۶ گرم
ویتامین  A ۵۵ درصد از  RDI
ویتامین  C ۲۲ درصد از  RDI
ویتامین  E ۶ درصد از  RDI
ویتامین  K ۵ درصد از  RDI
ویتامین  B6  (پیریدوکسین) ۸ درصد از  RDI
پتاسیم ۸ درصد از  RDI
مس ۹ درصد از  RDI
منگنز ۳۰ درصد از  RDI

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. این میوه‌های رنگارنگ کالری کمی دارند و سرشار از فیبر هستند و آن‌ها را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان مصرف توصیه شده ویتامین A است که یک ویتامین محلول در چربی برای عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین حیاتی است.به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی از جمله تانن‌ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد.

نمایش بیشتر ....  15 مورد از خواص دارویی و جالب بادام زمینی برای سلامتی و شادابی

خواص اعجاب انگیز خرمالو برای سلامتی

خرمالو دارای انواع خاصی با رنگ های متفاوت است

  1. خرمالوی ژاپنی است که خوش طعم بوده و دارای برگهایی پهن و سفت است.
  2. خرمالوی آمریکایی
  3. خرمالوی سیاه که نوع نارس آن پوستی سبز و گوشتی سفید دارد و در زمان رسیدن به رنگ سیاه در می‌آید.
  4. مابولو یا سیب مخملی نیز وجود دارد که متعلق به فیلیپین است و رنگ قرمز روشن دارد.
  5. خرماندو که متعلق به جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا است.

انواع خرمالو:

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

 

مواد مغذی خرمالو

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. آنها همچنین دارای ترکیبات ارگانیک هستند که حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B قرار دارند.

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
  • آب ۷۵.۵ گرم
  • فیبر ۵.۹ گرم
  • قند ۲۳ گرم
  • ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
  • منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
  • آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

لیست طولانی از مزایا و خواص درمانی که این میوه جالب می تواند برای مردم فراهم آورد، عمدتا به دلیل حضور ویتامین و مواد معدنی فوق و نیز برخی ترکیبات آلی است. در این مطلب به خواص خرمالو پرداخته شده است:

 

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

از جمله خاصیت خرمالو این است که  حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. همچنین خواص خرمالو برای سرماخوردگی مربوط به تقویت سیستم ایمنی ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها است.

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه‌ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شود.

نمایش بیشتر ....  18 مورد از فواید و تأثیرات مثبت خوردن و خواص مویز در دوران بارداری

مطالعات رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری‌های متابولیک مرتبط دانسته‌اند.افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می‌کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. بنابراین بیشترین ارتباط خواص خرمالو و دیابت مربوط به پیشگیری از این بیماری است.

طرز تهیه حلوا شیره انگور

پیشگیری از ابتلا به سرطان با خرمالو

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.

کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

حفظ سلامت ریه‌ها، قلب و طحال با مصرف خرمالو

خرمالو می‌تواند به شما در حفظ سلامت  ریه‌ها، قلب و طحال کمک کند.

تاثیر خرمالو روی سلامت قلب

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.

تقویت قوه‌ی بینایی با مصرف خرمالو

خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد. و، این یک واقعیت ثابت شده است که ویتامین A قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.

تاثیر خرمالو برای از بین بردن خستگی و استرس

آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.

 

برای کنترل فشار خون بالا خرمالو بخورید

وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود. خرمالو میزان بسیار کمی سدیم دارد. از این رو، می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم سدیمِ متعادل برای کسانی که فشار خون بالا دارند، استفاده کرد.

درمان آسم و سرفه‌ی حاوی خلط با خرمالو

دو تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار بدهید تا بپزد. پس از آن‌که خرمالو پخت، آن را تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا با مصرف خرمالو

خرمالو به دلیل محتوای ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

نمایش بیشتر ....  نکات دانستنی در مورد خواص پیاز و مضرات آن

خرمالو مفید برای درمان زخم معده

خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید می باشد، همچنین خرمالو به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.

تاثیر خرمالو بر کاهش وزن

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

سالم ماندن سیستم گوارش با خرمالو

چنان‌چه می‌دانید فیبر برای حرکات روده ضروری است. استفاده‌ی منظم از این میوه‌ی غنی از فیبر می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط اجابت مزاج کمک کند، و در نتیجه راه را برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش هموار کند. تانن موجود در خرمالو حرکات روده را تنظیم می‌کند، و در نتیجه اسهال را برطرف می‌کند. همین به نوبه‌ی خود، به سالم ماندن سیستم گوارش کمک می‌کند.

 

و همچونین بخوانید : طرز تهیه سرکه سیب خالص خانگی سالم + نکات مهم

درمان طبیعی سکسکه با خرمالو

خرمالو به طور گسترده‌ای توسط پزشکان چینی برای درمان سکسکه استفاده می‌شود.

خرمالو موثر در درمان سنگ کلیه

خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند که می تواند به پاک سازی مثانه و کلیه کمک کرده و برای درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه مفید باشد.

برای داشتن کبد سالم خرمالو مصرف کنید

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن را در بدن‌مان از بین می‌برند. این میوه همچنین اثر مواد سمی را کاهش می‌دهد و مانع آسیب سلولی می‌شود. این امر در نهایت به یک بدن سم‌زدایی‌شده و کبد سالم‌تر منتهی می‌شود. همچنین برای درمان کبد چرب مفید است.

مضرات خرمالو

❌ با وجود آنکه خرمالو برای معده خوب است؛ اما خوردن میوه نارس برای افرادی که یبوست دارند یا اخیراً در حفره شکم عمل کرده‌اند، اکیدا ممنوع است. همچنین در صورت از دست دادن تون عضلانی روده (اتونی) مصرف خرمالو منع مصرف دارد.

❌ در مقابل، هنگامی که معده ضعیف است، منع مصرف میوه رسیده خرمالو وجود دارد، زیرا آن‌ها تولید اثر ملینی می‌کنند (به خصوص زمانی که با شیر ترکیب شده است). بنابراین با وجود آنکه خرمالو برای معده خوب است، اما باید شرایط مختلف و تفاوت فردی نیز در نظر گرفته شود.

❌ نمونه دیگری از مضرات خرمالو (عوارض خرمالو)و ارتباط آن مربوط به خرمالو و دیابت است و باید با دقت مصرف شود، زیرا حاوی مقدار زیادی قند است.

❌ همچنین خرمالو بیش از آنکه مفید باشد، برای بیماری های دستگاه ادراری و بیماری‌های کلیوی که در مرحله حاد هستند، ضرر دارد.

❌ مصرف خرمالو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود، زیرا لازم نیست این غذای لذیذ تا سه سال به کودک برسد، زیرا احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد.

.

***** چه کسانی خرمالو نخورند *****

اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از 1 تا 2 عدد از آن در روز توصیه نمیشود.

اگر دچار اضافه وزن هستید در خوردن خرمالو زیاده روی نکنید.

کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماریھای قلبی و سل مبتلا ھستند باید در خوردن خرمالو احتیاط کنند.

طرز تهیه یک معجون مقوی با خرمالو

برای تهیه این معجون یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید تا انرژی بسیاری وارد بدن شما شود.

طرز تهیه یک مسکن برای دردهای کمر و مفاصل

کوبیده هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر دانة آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی سایت با کیفیت و کانفیگ مودم اینترنتی خود در کرج با شماره تماس زیر تماس بگیرید

” مشاوره برای شما دوست عزیز رایگان می باشد “

۰۹۱۲۲۶۴۹۳۲۱-۰۹۳۸۲۲۶۴۵۱۸

15مورد از خواص شگفت انگیز تخم مرغ