چطور میرزاقاسمی خوشمزه درست کنم ؟

میرزاقاسمی

چطور میرزاقاسمی خوشمزه درست کنم؟

برای چطور میرزاقاسمی خوشمزه درست کنم ؟ یکی از غذاهای محلی استان گیلان است خطه گیلان ۲ غذای معروف وارد سفره مردم کل ایران شده است  و دیگر نمی‌شود برچسب غذای محلی به آن زد. یکی فسنجان است که به قول نادرمیرزا قاجار «خورشی نیکوست و بسیارمزه و نیک‌پختن آن بس دشخوار.» و شایسته است که در شماره‌ای دیگر مفصل به آن بپردازیم و دیگری میرزا قاسمی است. غذایی ارزان و راحت‌پز و خوش‌مزه و دوست‌داشتنی.

میرزاقاسمی بر خلاف بیشتر غذا‌های محبوب و رایج ایرانی که قدمتی چندصدساله یا هزارساله دارند، غذایی قدیمی و بااصالت نیست، اگرچه در جنس و طعم شبیه غذا‌هایی اصیل مثل یتیمچه، کشک‌وبادمجان و حلیم‌بادمجان است که در کتاب‌های آشپزی صفوی و قاجاری درباره‌شان اطلاعات جالبی وجود دارد. ابداع میرزاقاسمی در دوره قاجار اتفاق افتاده است و رواجش در کل ایران هم به دوره پهلوی برمی‌گردد.

میرزاقاسمی یک غذای اصیل ایرانی است که در استان گیلان ابداع شده است. این غذا عموماً در وعده اصلی غذا و گاهی نیز به‌عنوان پیش‌غذا به‌صورت گرم سرو می‌شود. بادمجان موجود در این غذا به هر نحوی طبخ می‌شود اما اگر به‌صورت کبابی پخته شود طعم بسیار مطلوبی را برای هر ایرانی فراهم می‌کند. اما شاید برای خیلی‌ها سؤال شده باشد که چرا به میرزاقاسمی، میرزاقاسمی می‌گویند؟

نمایش بیشتر ....  طرز تهیه کیک خانگی

حکایت از آنجا شروع می‌شود که میرزا قاسم خان قاجار، حاکم گیلان در دهه ۱۲۳۰، علاقه زیادی به آشپزی و طبخ غذاهای جدید داشت و به همین دلیل همیشه غذاهای جدیدی را امتحان می‌کرد. اما یک روز که در حال ترکیب مواد مختلف بود، با ترکیب بادمجان، گوجه و سیر توانست به طعم بی‌نظیر میرزاقاسمی دست پیدا کند. او این غذا را در سراسر گیلان بانام میرزاقاسمی رواج داد و بعدازاینکه به حاکمیت فارس برگزیده شد، میرزاقاسمی را در استان فارس هم رواج داد. وی را پس از فوت در جوار آرامگاه حافظ شیرازی به خاک سپردند.

وهمچونین بخوانید : یک راه ساده برای طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای کاور کیک

 

 

میرزاقاسمی چگونه تهیه می‌شود؟

در ابتدا بادمجان‌ها را کباب می‌کنیم و آن‌ها را با گوجه‌های پوست‌کنده مخلوط می‌کنیم. سپس سیرهای له‌شده را با تخم‌مرغ و بقیه مواد، داخل تابه سرخ می‌کنیم تا به حد مطلوب برسد. این حد مطلوب درجه‌ای از پختن است که از عهده هر آشپزی برنمی‌آید.

برای سرو میرزاقاسمی بهتر است آن را به‌صورت گرم و با نان یا برنج سرو کنیم. البته در نوع قدیمی آن، میرزاقاسمی را به همراه برنج سرو می‌کردند اما امروزه رایج شده است که میرزاقاسمی را به همراه نان سرو کنند.

ارزش غذایی

میرزاقاسمی غذای بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد رعایت رژیم غذایی خاصی را دارند. این غذا با داشتن گوجه، بادمجان، سیر و تخم‌مرغ می‌تواند خوشمزه‌ترین غذای کم‌کالری باشد.

بادمجان به علت داشتن فیبر بالا به کاهش وزن کمک می‌کند. این گیاه پرخاصیت سرشار از آهن است که برای رفع کم‌خونی بسیار مفید است. از دیگر خواص بادمجان می‌توان به ضد سرطان بودن آن اشاره کرد. بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان است که دشمن سرطان محسوب می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بادمجان به کاهش سکته‌های قلبی کمک می‌کند.

نمایش بیشتر ....  طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ

بر طبق نظر متخصصان تغذیه، سیر یکی از مواد طبیعی است که باعث کاهش وزن و باز شدن عروق قلبی می‌شود. مصرف روزانه نصف استکان عصاره سیر و لیموترش باز شدن رگ‌ها را تسریع می‌بخشد. سیر سرشار از ویتامین است و خوردنان باعث پاک‌سازی روده از هر نوع عفونتی می‌شود. سیر برای درمان یبوست هم مفید است.

گوجه موجود در این غذا هم برای چشم، کاهش وزن، یبوست و درمان پوست‌های خشک مفید است. همچنین گوجه‌فرنگی با داشتن مقدار زیادی کلسیم برای دندان‌ها هم ضروری است.

تخم‌مرغ دارای خواص زیادی است و همان‌طور که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ارزش غذایی بالایی دارد و درعین‌حال بسیار کم کالری است. از هر زاویه‌ای به این غذای خوش‌طعم ایرانی نگاه کنیم ارزش غذایی بالایی دارد و درعین‌حال بسیار کم‌کالری است.

چطور میرزاقاسمی خوشمزه درست کنم ؟

 

میرزا قاسمی از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند

جدول ارزش غذایی میرزا قاسمی (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 145 کیلوکالری
کربوهیدرات 11.23 گرم
پروتئین 2.97 گرم
چربی 10.57 گرم
آب 111.21 گرم
فیبر 3.16 گرم
قند 3.64 گرم
کلسترول 53.13 میلی گرم

 

ویتامین های میرزا قاسمی (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 37.64 میکروگرم
ویتامین D 0.29 میکروگرم
ویتامین E 4.20 میلی گرم
ویتامین K 5.02 میکروگرم
ویتامین C 2.26 میلی گرم
تیامین (B1) 0.10 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.10 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.79 میلی گرم
کولین (B4) 53.60میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.32 میلی گرم
ویتامین B6 0.17 میلی گرم
فولات (B9) 22.52میکروگرم
ویتامین B12 0.13 میلی گرم
نمایش بیشتر ....  طرز تهیه چلو گوشت ساده

 

 

مواد معدنی میرزا قاسمی (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 22.35 میلی گرم
آهن 1.10 میلی گرم
منیزیم 17.18 میلی گرم
فسفر 51.96 میلی گرم
پتاسیم 198.55 میلی گرم
سدیم 1167.62 میلی گرم
روی 0.41 میلی گرم
مس 0.09 میلی گرم
منگنز 0.26 میلی گرم
سلنیم 4.90 میکروگرم

 


برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی سایت با کیفیت و کانفیگ مودم اینترنتی خود در کرج با شماره تماس زیر تماس بگیرید

” مشاوره برای شما دوست عزیز رایگان می باشد “

09122649321-09382264518

طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه